Denne SEO-strategien endret alt for Dør & Vindu

Lesetid: 3 minutter

Dør & Vindu er en av våre faste avtalekunder. Det innebærer blant annet at vi kontinuerlig arbeider med søkemotoroptimalisering på nettsiden deres, som er bygget på WordPress med netthandelsplattformen WooCommerce helintegrert.

Vi tok over ansvaret for nettbutikken i siste kvartal 2024 og startet på intensivt SEO-arbeid i januar for å få en best mulig effekt før høysesongen starter rundt mai/juni.

Slik arbeider vi med søkemotoroptimalisering (SEO)

Med utgangspunkt i en omfattende SEO-analyse, som vi utfører ved hjelp av verktøyet Ahrefs, identifiserte vi raskt status på samtlige viktige søkeord for bedriften.

For eksempel kan vi i Ahrefs kartlegge antall søk og gjennomsnittlig plassering på alle søkefraser som inneholdt nøkkelordet «ytterdør». Denne informasjonen gjør det veldig enkelt å prioritere hvilke aktiviteter som bør utføres, i dialog med kunden som også har sine forretningsmessige prioriteringer. Alle søkeord er jo ikke like viktige, derfor holder vi en tett og pågående dialog med kunden for å ta de riktige avgjørelsene underveis i arbeidet.

Skjermbildet fra Ahrefs viser status for «ytterdør» og relaterte søkeord.

I dette spesifikke tilfellet hvor kunden driver en nettbutikk, prioriterer vi SEO-arbeidet i følgende rekkefølge:

  1. Teknisk SEO, dvs. alt som dreier seg om lastehastighet, optimalisering av innhold, bilder, og videoer, osv.
  2. Riktig merking/navngivning på elementer i navigasjonsmenyen, for en nettbutikk dreier dette seg om kategoristruktur og hierarkiet i nettbutikken.
  3. Riktig merking/navngivning på produktnavn, at alle produkttitler beskriver produktet og at beskrivelsen av produktet inneholder viktige søkeord. Dette vil også hjelpe betydelig i Google Shopping, som viser produktannonser i Google-søk basert på søkeord.
  4. Innholdsproduksjon i form av blogginnlegg og guider, dvs. innhold på hjemmesiden som ikke er kategorier eller produkter.
  5. Offsite-SEO, som vi i dette tilfellet gjør på Dør & Vindu sin YouTube-kanal for å øke synlighet i videosøk.
  6. Backlinking.

Kraftig vekst i starten av 2025

Effekten av denne typen arbeid kan i noen tilfeller vise seg umiddelbart, eller i andre tilfeller ta litt lenger tid. Vi kunne i Dør & Vindu sitt tilfelle se effektene ganske med en gang, da det fantes en mengde «lavthengende frukt» som vi prioriterte å få utført raskt.

Skjermbildet fra Google Analytics viser utviklingen siden 1. januar 2024.

Vi analyserer og evaluerer effekten av endringene vi har gjort kontinuerlig. Ved hjelp av sammenligningsfunksjonen i Ahrefs kan vi enkelt se utviklingen mellom to spesifikke datoer.

Skjermbildet fra Ahrefs viser utviklingen på søkeord relatert til «innerdør» over en periode på 3 måneder.

89,7% økning i organisk trafikk fra 2024 til 2025

Skjermbildet fra Google Analytics viser en kraftig økning i organisk trafikk i februar 2025 sammenlignet med samme måned året før.

Selv om vi allerede nå har sett en kraftig økning i både trafikk og synlighet betyr ikke det at jobben er gjort. Vi vil fortsette med evaluering og utførelse av tiltak i tiden fremover for å forbedre resultatene ytterligere, og ikke minst for å sikre at Dør & Vindu beholder de gode plasseringene i fremtiden.