Nordmenn elsker å handle varer på nettet. I 2017 kjøpte norske forbrukere varer online for 32,6 milliarder kroner, og forbruket forventes å ha vokst til svimlende 49,6 milliarder kroner i 2018 – i følge rapporten til DIBS om norsk e-handel for 2018.
Nordmenns kjøpsvaner på nett
Nordmenns forbruk online fordeler seg på forskjellige underkategorier av varer, der hele 58 prosent av nordmenn kjøper klær, sko og tilbehør på nettet. Mange av våre kunder har i 2018 en markant økning i omsetning på rent salg igjennom nettbutikken, slik som Dehn Design og Vidas Babynest. Det er altså ingen tvil om at norske forbrukere elsker å fornye garderobene sine på nettet, der det blant annet er lett å sammenligne priser på tvers av ulike nettbutikker.
Det gjør klær, sko og tilbehør til den største underkategorien av varer målt i antall kjøpere.
Men, det er ikke bare klær, sko og tilbehør norske forbrukere legger i sine virtuelle handlekurver. Faktisk er det flere typer varer mer enn en fjerdedel av nordmenn handler på nettet. For eksempel kjøper 33 prosent av den norske befolkningen fysiske medier som bøker og filmer på nettet, mens 30 prosent shopper elektronikk på Internett. Elektronikk er samtidig den typen produkt nordmenn bruker mest penger på. Det er også verdt å legge merke til at kategorien kropp og helse har vokst fra 2017 til 2018. Mens 33 prosent av befolkningen handlet produkter innenfor kropp og helse i fjor, er det i år 40 prosent. Dette representerer en økning på 21 prosent bare fra i fjor. Kropp og helse har for alvor blitt med på online-bølgen. Økningen innenfor kropp og helse kan også tolkes som en følge av økt fokus på kropp og helse blant nordmenn.
Andre kategorier med høy tilvekst er interiør og hjemmeinnredning, som har vokst med 41 prosent.
Vi i Fredrikstad Webdesign har de siste par årene merket en markant økning i antall henvendelser hva gjelder nettbutikk.
Hvorfor handler nordmenn på nett?
Det er flere faktorer som spiller inn når vi skal handle på nett. Da det finnes flere grunner til at vi tyr til handling av varer online, sier 25 prosent at de handler på nett fordi det sparer tid og at det er enkelt å handle på nett. Mange foretrekker også å kunne handle på nett med mobil eller nettbrett. 60 prosent av norske forbrukere har handlet på nettet fra mobilen eller nettbrettet sitt. Av kvinner er det 63 prosent som handler fra mobil eller nettbrett, mens 57 prosent menn har handlet på nettet fra mobil eller nettbrett.
Lavere pris på varer på nett enn i fysisk butikk er i følge 24 prosent av norske forbrukere grunnen til at de handler på nett. En nettbutikk tilbyr gjerne også produkter vi ikke finner andre steder, et større utvalg, og muligheten til å sammenligne priser mellom nettbutikkene, som også er andre årsaker til at nordmenn handler på nett. Det største nøkkelordet når det gjelder norske forbrukere på nett er bekvemmelighet.
Alle faktorene som er nevnt ovenfor, er viktige faktorer vi i Fredrikstad Webdesign tar i betraktning når vi utvikler nettbutikker til våre kunder.
Vi hjelper gjerne din bedrift å utvikle en optimal og moderne nettbutikk. Ta kontakt for en uforpliktende prat om din nye nettbutikk.
Grafer og tall er hentet fra rapporten til DIBS om norsk e-handel for 2018.