Et godt webdesign er viktig for nettsidens suksess. Utseendet er avgjørende for at nettsiden skal føre til flere konverteringer, kanskje mer enn du tror. En nettside med et webdesign som er stilrent, samtidig som det er brukervennlig – rangerer bedre i Google sine organiske søkeresultater, og alle vet hvor viktig det er å rangere godt i Google.
Så, hva er egentlig et godt webdesign?
For et godt webdesign er det mer enn bare utseende og den visuelle layouten. Nettsiden skal først og fremst ha et responsivt webdesign, være mobilvennlig, konsistent innhold, og formidle et konkret budskap. Nettsiden skal også være fin å se på, og jo mer stilren layouten er, desto bedre er det. Man skal også fokusere på symmetri, visuelt hierarki, typografi og lesbarhet, farger og bildebruk.
I dette innlegget skal vi forklare alle disse punktene og hva de gjør for at webdesignet skal være bra.
Responsivt webdesign og mobilvennlighet
Hva er et responsivt webdesign? At designet er responsivt, betyr at det tilpasses brukerens enhet når de besøker nettsiden din. Det skal fungere og se like bra ut på store skjermer som små mobilskjermer.
Hvis du tidligere ikke har fokusert på et responsivt design som støtter alle skjermstørrelser og enheter, er det en stor sjanse for at potensielle kunder mister interessen til å navigere seg videre innover på nettstedet ditt. Statistikken til mange av våre kunder viser at de har opp mot 80% besøkende via mobile enheter. Derfor er det viktig at nettsiden følger utviklingen i forhold til hvordan vi bruker internett i 2019.
Mobiltelefoner står for over 51% av all trafikk på internett, og nettbrett står for over 12%. Google fokuserer nå kun på mobilversjonen av nettsiden når nettsider rangeres i søkemotorer. Derfor skal man alltid tenke «mobile first» når det kommer til et godt webdesign.
Vil du vite om nettsiden din er mobilvennlig? Du kan bruke mobilen din og gå inn på nettsiden din. Hvis nettsiden ikke ser bra ut på din egen mobiltelefon, har du en jobb å gjøre.
Jo enklere, jo bedre
Hva ville du helst ha gått inn på? En stilren nettside som har all informasjon lett tilgjengelig som samtidig ser veldig bra ut på både PC, nettbrett og mobil, eller en over-designet nettside som bare er rotete og distraherende. Du ville nok gått for den første.
Å ha et webdesign med altfor mange ulike elementer på nettsiden, kan distrahere besøkende vekk fra nettsidens hensikt, eller i verste fall ut og vekk fra nettsiden. Et design som er fresht og stilrent vil appellere mer til brukeren, men også gjøre det enklere å navigere seg fra en side til en annen. Symmetri i designet er viktig, da det er mer behagelig for øynene å se på. Er designet usymmetrisk og rotete, er sjansen stor for at brukeren blir for distrahert og går ut av nettsiden din ganske kjapt.
Kontinuitet
Alt innholdet på nettsiden skal være konsistent gjennom hele nettsiden. Enkel forståelse er jo at fonter, størrelser, knapper, overskrifter og underoverskrifter skal være de samme overalt på nettsiden. Vær oppmerksom på at designet matcher på alle undersider så det er mulig å kjenne igjen designet på alle sidene.
Visuelt hierarki
Visuelt hierarki er også noe av det viktigste i et godt design. Det blir rekkefølgen øyet følger og rangerer innhold på nettsiden. Noe av innholdet er helt klart viktigere på nettsiden enn andre. Dette kan være kontaktskjemaer, call to actions, osv. Har du innhold på nettsiden som ikke er relatert eller relevant til noe annet på nettsiden, bli kvitt det. Har nettsiden 10 punkter i hovedmenyen? Vurder om du virkelig trenger alle 10, og behold de linkene som er viktige. Gjør de tydelige.
Det er ikke alltid størrelsen som har noe å si for et visuelt hierarki. Noen ganger kan det være farger. Om viktige knapper som «Legg til handlekurv»-knappen har en farge som skiller seg ut fra andre, lager det også et visuelt hierarki. Da blir det den viktige, fargede knappen som blir lagt merke til først.
Typografi og lesbarhet
Uansett hvor bra nettsidens layout er, er tekst fortsatt sjefen for nettsiden da teksten gir brukerne informasjonen de er på utkikk etter. Tekstene skal være saklige og relevante for nettsiden, og det skal også appellere til brukeren som leser.
Tekster spiller en stor rolle for søkemotoroptimalisering (SEO). Typografien skal være tiltrekkende og lesbar for de besøkende. Samtidig skal man inkludere nøkkelord, meta-tekster og andre elementer for SEO.
Typografien skal være den samme igjennom hele nettsiden, som nevnt over i avsnittet om kontinuitet, og størrelsen på bokstavene sammen med typografien skal vise hvor viktig noe av innholdet på nettsiden er. Bruk fonter som er lette å lese, for body tekst kan man bruke sans-serif fonter som for eksempel Arial, Helvetica og lignende. Husk at fontene skal være lettleste på alle plattformer og enheter.
Farger og bilder
En nettside uten noen farger kan fort bli kjedelig, så ha gjerne en hovedfarge på nettsiden. Du kan ha opp til 3 hovedfarger, for mange farger kan bli rotete og distraherende. Det er også viktig at disse fargene går sammen, slik at kontrastene ikke blir for store. Er det for store fargekontraster kan det fort bli veldig rotete og useriøst. Bestem deg på forhånd hvilke farger du ønsker å bruke, noter fargekoden og hold deg kun til disse fargene. Da blir det kontinuitet og symmetri.
Når det kommer til bilder, er det beste å ha bilder i god kvalitet. Hvis du har en nettbutikk og produktbildene er uskarpe og dårlig lyssatt, blir det sannsynligvis mindre fristende for kunder å kjøpe produktene. Er bildene bra, blir man oppfattet som mer seriøs og profesjonell.
En ting man bør passe på når det gjelder bilder, er å sørge for at de er optimalisert. Det finnes forskjellige verktøy for å optimalisere bilder. En annen viktig ting er å passe på proporsjonene i bildet. Bildet trenger ikke være over 3000px.
Er bildene optimalisert for nettsiden, vil den også laste inn mye raskere.
Rask lastehastighet
Ingen liker nettsider som laster treigt. Vi klikker oss gjerne ut av en nettside hvis den bruker lengre enn 2-3 sekunder på å laste inn, da man mister interessen og heller vil finne noe som faktisk laster inn raskt og gir dem det de vil ha ganske fort. Som nevnt vil optimalisering av bilder være med på å øke lastehastigheten til en nettside. Man kan også komprimere innhold og tømme cache for en høyere hastighet.
Enkel navigasjon
Besøkende bruker mye mer tid på en nettside som er enkel å navigere. Bruk tydelige knapper slik at brukere enklere vil navigere rundt på siden. Et enkelt triks er å følge «tre-klikk-regelen» som betyr at besøkende skal få den informasjonen de trenger på maksimalt 3 klikk. Enkel navigasjon er også med på å gi bedre SEO, da Google lettere kan indeksere nettsiden.
Kort oppsummert
Ved å følge prinsippene for et godt webdesign, kan du enkelt utvikle en estetisk og funksjonell nettside. Du oppnår større suksess på nett med et rent og brukervennlig design.
Takk for at du tok deg tid til å lese.
Mvh,
Christine Eilertsen
Lærling, Glemmen Medieproduksjon