Google Mobile First, derfor må du optimalisere nettsiden din enda bedre for mobil

Google Mobile First
Lesetid: 2 minutter

La oss introdusere «mobile-first» for deg; Visste du at fra 1. juli 2019 ser Google nå KUN på mobilversjonen av nettsiden din når den skal rangeres og indekseres i søkeresultatene? I dag søker de aller fleste på Google i gjennom mobilen, og Google er flinke til å tilpasse seg majoriteten av brukerne sine. Derfor er det kritisk viktig at også du og nettsiden din følger utviklingen til verdens største søkemotor.

I 2015 skrev vi et innlegg om at Google prioriterer mobilvennlige nettsider. Tidligere brukte Google å indeksere desktopversjonen (PC-versjonen) når de skulle evaluere hvor relevant en nettside var til brukerens søkeord. Google utvikler seg hele tiden, sammen med resten av verden og internett, og i svært mange land dominerer nå smarttelefoner over datamaskiner. Dette er grunnen til Google tilpasser seg med mobile-first indeksering. Nå i 2019 har det gått over fra en prioritet til et faktum.

Hva er «mobile-first»?

Som skrevet ovenfor, indekserer Google kun mobilversjonen (også kalt responsiv nettside) av nettstedet for å gi mobilbrukere en enklere opplevelse, samtidig som de finner det de leter etter. Nettsidens mobilversjon er Googles startpunkt for det Google vil inkludere i indeksen deres, og er med på å fastslå nettsidens rangering.

Mobile-first er ikke «mobile-only» indeksering, på grunn av noen nettsider kanskje ikke har en 100% mobilvennlig versjon, kan desktopsiden fortsatt inkluderes i indeksen – hvis Google mener nettsiden er svært relevant for søkeordet. Men, det er viktig å notere seg at hvis siden ikke er mobil-vennlig, vil det påvirke rangeringen i søkeresultatene i Google. Er nettsiden svært mobil-vennlig kan det gi en ekstra boost og deretter rangeres høyere på både mobil og desktop.

Google er opptatt av å gi den beste opplevelsen til sine brukere. Derfor prioriterer de mobilvennlige nettsider.

Muligheten er ganske stor for at de eventuelle nettsidene du klikker deg inn på etter et Google-søk i dag er basert på Googles indeksering av innholdet på mobilversjonen av nettstedet.

Mobile-first indeksering blir standard

1. juli 2019 er altså datoen Google har sagt at mobile-first indeksering blir standard for alle nye domener og nettsider. Dette betyr at en ny nettside vil bli gjennomgått av Googlebot, som er Googles smarttelefon. Mobilvennlig innhold på nettsiden vil brukes til å indeksere nettsiden, samtidig som det vil bli vist utdrag av nettsiden i søkeresultatene hvis Google mener det er relevant.

Vi i Fredrikstad Webdesign arbeider alltid ut ifra mobile-first når vi lager hjemmesider og nettbutikker. Vi ser på statistikken til flere av våre kunder at enkelte har besøk opp mot 80% via telefoner, og da sier det seg selv at utviklingen av nettsider må holde følge.

Kjenner du deg igjen i at nettsiden din ikke er helt mobilvennlig? Er den litt vanskelig å bruke på mobile enheter? Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om hvordan vi eventuelt kan bistå deg med å gjøre nettsiden din mobilvennlig.

Takk for at du tok deg tid til å lese.

Mvh,
Christine Eilertsen
Lærling, Glemmen Medieproduksjon

Kilde: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing