Google annonserte tidligere i år at en viktig endring ville tre i kraft 21. april 2015: søkemotoren vil nå prioritere mobilvennlige nettsider.
Straffes
Endringen betyr to ting – det ene er at brukere av Google vil først og fremst få opp mobilvennlige nettsteder. Det andre er at nettsider som er tilpasset mobiltelefoner, vil bli straffet for det, ved å dukke opp lenger bak i søkeresultatene. Dette kan og vil få store konsekvenser for mange nettsider som i dag rangerer godt i Google. Google var den første søkemotoren som introduserte denne algoritmeendringen, og nå følger Microsoft etter. Men ikke på en like drastisk måte.
Mobilvennlig innhold merkes
Bing har også annonsert at de har endret algoritmen, slik at mobilvennlige nettsider blir prioritert over innhold som ikke er mobilvennlig. I tillegg blir sider merket mobilvennlige med teksten «Mobile-friendly», slik at du enkelt kan se om siden er optimalisert for mobil før du klikker på lenken. Microsoft skriver videre at innhold som ikke er optimalisert for små skjermer likevel kan dukke opp høyt i søkeresultatene. Kriteriet er at innholdet da må være «høyst relevant», ifølge Microsoft.
Når det nye rangeringssystemet trer i kraft sier ikke Microsoft noe om, annet enn at det vil skje iløpet av de «kommende månedene».
Kilde: TechCrunch