Google Analytics er et populært og gratis analyseverktøy som primært brukes på nettsider, men kan også benyttes til apper. Verktøyet gir oss mye nyttig informasjon om hvordan en nettside blir brukt av de besøkende.
Blant annet kan vi måle følgende:
- Antall besøkende på nettsiden i en gitt periode
- Om de besøkende kommer via betalt annonsering, organisk søk, sosiale medier, andre nettsider, osv.
- Gjennomsnittlig tid brukt på nettsiden
- Måle konverteringer som f.eks. kjøp i nettbutikk, innsending av kontaktskjema, m.m.
- Se hvilke land de besøkende kommer fra
- Besøk og aktivitet på nettsiden i sanntid
- og mye mer…
Basert på analyse av statistikken i Google Analytics kan vi ta gode avgjørelser når vi optimaliserer både hjemmesider og nettbutikker.
Vi i Fredrikstad Webdesign implementerer Google Analytics til alle kunder som har webmasteravtale hos oss. Det gjelder også oppsett av Advanced E-commerce-sporing for nettbutikker, et viktig verktøy for å spore hvor effektiv nettbutikken er.
Google Analytics kan kobles direkte opp mot andre Google-verktøy som Google Ads og Search Console for deling av viktige data mellom verktøyene.
Riktig oppsett av Google Analytics og konverteringssporing er også essensielt for at annonsering gjennom Google Ads skal fungere optimalt.