Når du i hverdagen surfer på internett, vil du se mange annonser. Du finner de overalt; nettaviser, blogger, YouTube, osv. Har du noen gang opplevd at du blir nærmest forfulgt av reklame? Kanskje du får opp en annonse på et produkt du tidligere har sett på i en nettbutikk? Dette kalles «remarketing». Remarketing er en av Googles annonsetyper.
Google Remarketing er en måte du kan komme i kontakt med tidligere og potensielle kunder som har besøkt nettsiden din. Du velger selv en målgruppe, og kan strategisk plassere annonsene dine på nettsteder målgruppen besøker. På denne måten kan du minne disse folkene på et kjøp de nesten har fullført, gi de rabatter, eller bare øke merkevarebevisstheten din.
Remarketing kan drastisk øke antall konverteringer på nettsiden din. Hvorfor? På grunn av at disse folkene allerede er kjent med din bedrift og bedriftens merkevare, og har derfor en større sannsynlighet for å utføre verdifulle handlinger; som for eksempel et kjøp.
Hvordan fungerer Google Remarketing?
Om du fra før annonserer på Google, trenger du bare å legge inn en liten sporingskode for Google Remarketing på nettsiden din. På denne måten blir brukere som besøker nettsiden din lagt inn i remarketing-listen din gjennom cookies.
For en mer avansert remarketing, kan du endre koden på forskjellige sider på nettstedet ditt for å få mer definerte kategorier.
La oss si at du for eksempel driver en klesbutikk. Kanskje du ønsker å lage en egen remarketing-liste for «jakker», basert på besøkende som har vært inne på siden som viser jakker, på nettsiden din. På denne måten kan du vise spesifikke annonser som reklamerer for jakkene du selger. Du vet nå at disse folkene er interessert i jakker, og du har muligheten til å trekke de tilbake til nettstedet ditt. Kanskje du velger å ha et spesielt tilbud kun for dem? For eksempel med en rabattkode på -20% avslag?
Med remarketing kan du vise Google-annonser til tidligere besøkende på nettsiden din, mens de er på andre partnernettsteder i Googles displaynettverk.
Google anbefaler alle som annonserer med remarketing for første gang, at de sikter etter alle som har vært inne på nettstedet ditt. Dette kan øke annonseringskostnadene dine, siden du sikter annonsene mot flere personer og du får ikke laget annonser som er så spesifikke. Med å sikte etter færre folk, kan øke relevanse for annonsene dine og senke kostnadene du bruker per klikk.
Etter hvert kan du lage ulike remarketing-lister, som vi har nevnt tidligere, for å lage virkelig spesifikke annonser. Du kan for eksempel velge å vise besøkende som ikke har handlet tidligere en annen annonse enn du viser til de som tidligere har handlet hos deg.
Hvorfor remarketing?
Det er mange fordeler med Google Remarketing. Det er en sterk digital markedsføringsstrategi fordi du kan ha en tilknyttning til kundene dine; selv etter de har forlatt siden din.
Å kunne vise remarketing annonser til besøkende mens de er på andre steder på internett, øker merkevarebevissthet og er lettere å kjenne igjen for målgruppen din. Dette bygger tillit og øker sjansene dine for salg.
Remarketing annonser har en mye større CTR (click-through rate) og større sjanse for konvertering enn typiske display annonser. Sjansen for at tidligere kunder vil klikke på annonsene dine er 2-3 ganger større enn for nye besøkende.
Bare husk at dessverre bruker mange såkalte «Ad blokkere» og kan velge å ikke se annonsene dine med disse programmene.
Ønsker du å selv prøve Google Remarketing?
Hvis du syns at Google Remarketing høres interessant ut, kan vi garantere deg at de eventuelle kostnadene og tiden du bruker vil være verdt det.
Vi i Fredrikstad Webdesign AS har lang erfaring med annonsering i Google og kan hjelpe deg med remarketing.
Kilder: Google Ads, WordStream