Mulighetene i digital markedsføring

Mulighetene i digital markedsføring

I dag er de aller fleste av oss på Internett. Vi har en profil på et eller flere sosiale medier, og spør ofte Google for å finne frem til det vi lurer på, vil kjøpe eller undersøke. Hvordan du bruker digital markedsføring i din bedrift avgjør hvordan og om du er synlig på Internett. Konkurransen om kundene forgår på nett, og du vil vel ikke tape kampen om kundene?

Mulighetene i Digital Markedsføring

Hvorfor skal du investere tid i digital markedsføring for din bedrift? Hva er de digitale markedsførings-verktøyene du kan benytte deg av?

Søkemotoroptimalisering

Nettsiden bør ha innhold som Google oppfatter som relevant for søkene kunden gjør. Godt tekstinnhold og optimalisering av bilder på din nettside er vesentlig for at Google skal «finne» den for din potensielle kunde. En god nettside er viktig for resultatet til din bedrift.

Innholdsmarkedsføring

Din bedrift er ekspert på sitt område, noe du vil synliggjøre og dele med potensielle og eksisterende kunder. For å få til dette kan du blogge på egen nettside og dele av din kunnskap med de som måtte ønske å lære mer om det du leverer. Der kan du gi råd og tips, kjøre kampanjer og konkurranser. Innholdet på bloggen din kan også deles gratis i sosiale medier.

Sosiale medier

Over 3,4 millioner nordmenn over 18 år bruker blant annet Facebook (tall fra Ipsos). Sosiale medier har blitt en stor del av livene våre og vi henter ut mye informasjon der. Ved markedsføring på disse plattformene kan du bygge merkevare og tilstedeværelse, og på den måten ta vare på eksisterende kunder og nå ut til nye. Du har en unik mulighet til å kommunisere med kundene dine på en enkel måte. Flere av de ulike sosiale mediene tilbyr også målrettet annonsering. Da kan du markedsføre mot den gruppen du ønsker å nå med dine tjenester/ produkter.

Nyhetsbrev

Dersom du har en nettbutikk eller nettside med mulighet for at kunden kan legge igjen e-postadressen sin, åpner det seg en mulighet for å sende ut markedsføring på e-post. Dette kan sendes til kunder som har sagt at de ønsker dette og som har mulighet til å enkelt melde seg av når de måtte ønske det. Her er det viktig og skille seg ut i mengden, slik at kunder klikker på nettopp ditt nyhetsbrev!

Annonsering gjennom Google

Google er den største søkemotoren i Norge, med 95 % markedsandel. Nettverket kan treffe så mye som 93% av alle som bruker Internett, så det sier seg selv at det lønner seg å være synlig her! Gjennom Google Ads kan du blant annet lage kampanjer på søkeord, shopping, display, video og mye mer. Alt kan spesifiseres gjennom målretting og kontroll, gjennom ditt eget budsjett og geografisk nedslagsfelt, og du betaler kun når annonsen blir klikket på. Du har også mulighet til å følge kunder som har vært innom din nettside med remarketing annonser. Gratis annonse på Google Min bedrift er også en tjeneste du bør benytte deg av.

Analyse av resultater

Når du ser hva kundene gjør på nettsiden din og i sosiale medier, har du mulighet til å gjøre endringer i strategi for å effektivisere markedsføringen din. Les mer om hvordan du kan sette opp Google Analytics her. Facebook Business manager er også et godt analyseverktøy for din bedrifts-side på Facebook.

Markedsføringsstrategi

Dersom bedriften din skal nå sine mål innen markedsføring, bør den ha en markedsføringsstrategi. Den bør inneholde ambisjoner, dagens posisjon, muligheter og utfordringer bedriften står overfor. Det bør også settes fokus på hvordan man skal skille seg fra konkurrenten og hvilke medier man ønsker å benytte seg av.

De ovenstående punktene bør være med i en slik strategi for at din bedrift skal lykkes innen digital markedsføring. Vi hjelper deg gjerne på veien, bare ta kontakt!