Når bedriften din skal ha seg en ny nettside er det mange spørsmål som skal bli besvart. Kanskje et av det mest sentrale spørsmålene er: «Hvor mye koster en hjemmeside?». I denne artikkelen skal jeg prøve å besvare dette store spørsmålet, og samtidig gi deg et innblikk i hvordan vi i Fredrikstad Webdesign tenker når vi estimerer pris.
Veldig mange bedrifter er totalt avhengig av en god nettside som representerer bedriften godt for å få nye kunder. Det aller første møtet en potensiell kunde har med bedriften din er ofte igjennom et Google-søk. Å undervurdere viktigheten av å ta seg godt ut når du blir sammenlignet med dine konkurrenter kan ofte være svært kostbart i form av at potensielle kunder velger en konkurrent ovenfor deg.
Når vi snakker om hvor mye en hjemmeside koster må vi også snakke om hvor mye en ny kunde er verdt for deg. Hvor mye er 20 nye kunder verdt for deg?
Det aller første møtet en potensiell kunde har med bedriften din er ofte igjennom et Google-søk hvor du igjen blir sammenlignet grundig opp mot dine konkurrenter.
Hva er formålet med den nye nettsiden?
I kundemøter snakker jeg alltid mye om formål og hvilke forretningsmessige utfordringer en ny nettside skal være med på å løse. Handling uten formål og planlegging er ofte bortkastet, spesielt når det kommer til en nettside. Mange bedrifter vet ikke helt alle mulighetene en ny nettside byr på, og hvordan en ny nettside f.eks kan være med på å effektivisere arbeidsdagen. Formålet med den nye nettsiden må kartlegges godt.
Vi starter alle nye kundeforhold med en grundig behovsanalyse for å få et større innblikk i hvordan du som kunde tenker. Deretter setter vi opp en strategi for prosjektet, hvem som er målgruppen, definerer mål, hvordan fange oppmerksomheten til potensielle kunder, hva som er viktig å få frem, og hva som er mindre viktig.
Basert på dette lager vi en prosjektbeskrivelse som forklarer hvordan vi skal utvikle den nye hjemmesiden.
Sidestruktur
En hjemmeside bygges opp av flere undersider. Dette kan være: hjem, om oss, tjenester, kontakt oss. Alle disse er undersider av selve nettsiden, og antall undersider / produkter og størrelsen på disse er med på å avgjøre hvor mye hjemmesiden din koster. Har du 5 undersider eller 50? Hvordan skal navigasjonen innad på nettsiden din være? Skal noe innhold på nettsiden din kun være tilgjengelig for noen?
Når vi skal besvare ovennevnte spørsmål kan vi ta en titt tilbake på hva formålet med nettsiden din er.
Design og hvordan nettsiden skal se ut
Vet du hvem som bestemmer hva som er en pen nettside? Nettsider er litt som arkitektur og kunst; noen liker det slik mens andre liker det sånn. Det viktigste er faktisk ikke at du blir fornøyd med nettsiden din, men at de som besøker siden liker den og at den fungerer som den skal. Vi setter aldri utseende foran brukervennlighet, men å ha en stilren nettside med gode blikkfang er viktig.
Vi webdesignere har ofte en fordel ved at vi har gått igjennom akkurat denne prosessen flere hundre ganger tidligere og ofte har et godt øye for hva som fungerer, men aller viktigst… hva som ikke fungerer. Vi har kanskje jobbet med et lignende prosjekt tidligere og sitter på grundig analyse og besøksstatistikk som gjør at vi allerede fra starten har en god pekepinne på hva som vil fungere. En pen nettside er ikke nødvendigvis en god nettside.
Hvordan ser nettsiden til dine konkurrenter ut? Kan det være fordelaktig å gjøre en konkurrentanalyse før vi starter utviklingen av den nye nettsiden din?
Et godt design trenger nødvendigvis ikke å koste så mye, men det må være gjennomtenkt med fotfeste i hva som faktisk er formålet med nettsiden.
Grafisk profil
Hvis bedriften allerede har en grafisk profil med logo, konkrete farger og fonter vil det være med på å effektivisere prosessen i arbeidet med selve designet.
Hver bedrift bør uansett ha en grafisk profil, og det kan vi i Fredrikstad Webdesign bistå med å lage. Les mer om det her.
Innholdet
Innholdet på den nye hjemmesiden din, slik som tekst, bilder og video er det viktigste på hele hjemmesiden din. Det er lett å glemme det når man har fullt fokus på utseende, men det er akkurat innholdet den besøkende er ute etter.
Har du allerede alle tekster ferdig? Skal du skrive tekster og ta bilder selv, eller ønsker du å få en tekstforfatter til å gjøre jobben? Tekster, slagord og innhold må være bra skrevet for at hjemmesiden din skal fungere godt.
Hva med bilder? Har du allerede bilder, eller skal du ta nye bilder med mobilen din? Ønsker du at en profesjonell fotograf tar bilder, eller ønsker du å benytte stockbilder?
Det er mange spørsmål som må besvares for å kunne klare å estimere hva en ny hjemmeside koster.
Funksjonalitet
Mange av våre kunder vet hva de vil ha av funksjonalitet, men mange mangler ofte en kobling opp mot hvor mye forskjellige funksjoner koster. Man kan tro at et kontaktskjema og integrasjon mot Google Maps er dyrt og avansert, mens automatisk utsendelse av nyhetsbrev basert på bruksmønster og innlogging til «Min side» er en rask og billig prosess. Nå er det gjerne ikke sånn, men man blir ofte overrasket over hva som koster.
For å gjøre denne prosessen så effektiv som mulig er det en fordel at du på forhånd vet hva slags funksjonalitet du ønsker.
Det kan også være funksjonalitet du ikke har tenkt på før, men det sparrer vi med deg om under oppstarten.

Integrasjoner
Jeg skrev innledningsvis om «forretningsmessige utfordringer en ny nettside skal være med på å løse » og det er her ofte integrasjon opp mot ulike systemer kommer inn. Integrasjon opp mot f.eks regnskap, lager, automasjon etc. kan gjøre kostnadene for nettsiden høyere. Noen systemer er enkle å integrere med allerede ferdige API’er slik som de aller fleste nyhetsbrev, mens andre integrasjoner kan være svært tidkrevende som igjen påvirker pris, men her vil du få god hjelp fra oss for å finne en god løsning på hvordan vi angriper dette. Så er spørsmålet om prisen for integrasjonen overgår belønningen den gir.
Drift og vedlikehold
Et viktig punkt som vil være med på å avgjøre hvor mye en hjemmeside koster er drift og vedlikehold av nettsiden. Alle moderne nettsider i dag trenger å få programvaren og rammeverket oppdatert regelmessig slik at nettsiden er sikker og følger utviklingen på internett. Drift og vedlikehold av en nettside er for de fleste bedrifter noe de ikke vil eller burde bruke tid og energi på.
Vi tilbyr webmasteravtaler fra noen hundrelapper i måneden til flere titalls tusen pr. måned.
Hva slags avtale vi anbefaler avhenger, igjen, av formålet med nettsiden. Ønsker du hjelp til digital markedsføring? Ønsker du en nettside som er i konstant utvikling?
Må jeg ha en webmasteravtale?
Nei. Selv om 9 av 10 kunder velger å tegne en webmasteravtale med oss, har vi kunder som klarer seg fint uten. Alt avhenger av hva formålet med nettsiden din er.
Konklusjon
Som du har lest over så er det mange faktorer som spiller inn når vi skal estimere hva en ny hjemmeside koster. Å fortelle deg hvor mye en hjemmeside koster klarer vi fint, men først trenger vi å kartlegge alle de store spørsmålene. Ofte klarer vi å gi et konkret pristilbud ganske raskt, mens andre ganger må det en del dialog til.
Priskalkulator
Fyll ut vår priskalkulator og få et helt uforpliktende tilbud på ny nettside eller nettbutikk.