Hvorfor skal bedriften din skrive blogg?

Hvorfor skal bedriften din skrive blogg?

Har du tenkt på at blogging kan være noe for din bedrift? Det er en god måte å dele bedriftens kunnskap og faglig innhold på. En blogg er midt i mellom en dagbok og en hjemmeside, en slags nettjournal. Internett kalles for Web på engelsk og når man skriver en log på web = Weblog.
Eller We Blog, om du vil.

Blogg for fag

Det finnes ulike teamer for blogging. Det er vanlig å skille mellom personlige-, fag-, tema-og firmablogger. For bedrifter er det mest vanlig å ha en fag/firmablogg hvor du deler kunnskap om ditt fagfelt. Det kan være faglig relevant informasjon om ditt firma, din fagkunnskap eller svar på temaer som kundene dine ofte spør om når de tar kontakt.

Hvordan skrive en fagblogg

Å skrive for blogg er ikke det samme som å skrive jobbtekst eller rapport. For å nå frem til flere enn de som er i samme fagfelt som deg selv, må du bruke et språk som alle forstår. Det kan gjerne være litt uformelt og personlig. Målet er at du skal skape interesse og engasjement hos leseren. Det er lurt å tenke som leseren du skriver for: Hva er nyttig for leseren å vite?

Språket

Språket bør være forståelig og enkelt. Prøv å unngå for mange faguutrykk og ord som folk i ditt forstår, dvs stammespråk. Dersom det er umulig å unngå å bruke fagutrykk, bør du forklare det så godt du kan, slik at leseren skjønner hva du mener.

Skriv mer som du snakker. En muntlig og uformell stil kan hjelpe deg fra fagspråk til folkespråk slik at du når ut til flere. Prøv å styre unna forkortelser og forsøk å få frem budskapet så forståelig som mulig. Les igjennom når du er ferdig, gjerne høyt for deg selv eller en kollega. Da får du et inntrykk av hvordan dette fremstår for en utenforstående.

Innholdet

Når du skriver blogg, må du prøve å se for deg din kjerneleser, den du vil nå med budskapet ditt. Det går an å se for seg en person; Navn, alder, yrke, interesser, og da skrive for denne personen. Det er lettere enn å se for seg alle som sitter på andre siden av skjermen og leser det du skriver.

Gode blogginnlegg er som gode historier. Når du har hørt på et foredrag, husker du best den engasjerende foredragsholderen som fortalte så mange gode historier. Ofte er det lettere å huske innholdet etterpå, fordi det ble litt personlig.

Skriv det viktigste først. Det skrider litt imot det vi er vant til, fordi fagartikler ofte skrives med presentasjon av bakgrunnsopplysninger først. Her skal du vekke leseren, slik at de raskt kan avgjøre om de vil lese resten av innlegget. Tittelen og ingressen må fange med en gang, kun to av ti leser videre hvis tittelen ikke interesserer.

Teksten må være lett å skumme over, med korte avsnitt og overskifter. De fleste har dårlig tid når de leser på nett, så det gjelder å få sagt det man vil så raskt som mulig. Les igjennom flere ganger og slett overflødige ord og meninger.

Bilder og video

Bruk bilder, video og illustrasjoner for å understreke det du sier i teksten. Når man leser, trekkes øynene mot visuelle elementer og det gjør at det er enklere for leseren å holde tråden i teksten. Pass på å sitere kilder og ta hensyn til åndsverk, en blogg er i juridisk forstand reklame for din bedrift.

Vi kan hjelpe deg

Har du lyst til å blogge, men har ikke tid? Vi kan ta jobben for deg! Bare ta kontakt, så kan vi ta en prat!