Når bør du publisere i sosiale medier og sende ut nyhetsbrev for å oppnå maksimal effekt? Her kommer noen tips for å nå ut til dine følgere og lesere på de mest populære kanalene:
Instagram
Dette er den raske voksende kanalen. Tidspunkt som er anbefalt er 09.00, 13.00, 15.00 og 19.00. Utenom arbeidstid er anbefalt da brukerne stort sett ikke bruker sosiale medier når man er på jobb. Man må selvfølgelig prøve seg litt frem og se hva som fungerer best for din bedrift. Ut ifra rapporter, er de beste dagene å poste på mandag og torsdag. Man bør man holde seg til 1 innlegg om dagen. Hvis man har flere bilder man vil dele på samme dag, kan man da ha en såkalt «bildekarusell» i ett og samme innlegg. Du kan også planlegge innlegg via Business Manager Overview i Creator Studio. Her kan man eksperimentere med ulike tidspunkt og dager.
De beste dagene for publisering er torsdag til søndag. For å få flest mulig klikk, delinger og engasjement på dine poster er de beste tidene for publisering 09.00, 13.00, 15.00 og 19.00. Her gjelder altså de samme tidene som på Instagram, men at man da kanskje når ut til en annen målgruppe. Man kan benytte seg av Facebooks statistikkverktøy «Insights» for å se hvilke dager og tidspunkt dine følgere er pålogget. Dette er et godt verktøy for mest mulig engasjement! Man kan også her planlegge innlegg via Business Manager Overview i Creator Studio. Bruk dette verktøyet for det det er verdt!
Nyhetsbrev
Mange lurer på når man skal sende ut nyhetsbrev, hva man bør sende ut og når på døgnet slik at man når ut til flest mulig. Du skal ha en innholdsrik og spennende mail med gode tilbud slik at det vekker noe i leserne. Tidspunkt er også viktig. Her velger du da et fast tidspunkt som du følger ved utsending videre. Hvis dette inntreffer, er det enklere å gjøre dette til en fast rutine. Følg derfor med på rapporter for å se at dette slår i gjennom! Gjennom tall åpnes de aller fleste e-poster mellom 13.00 og 19.00. Vi nordmenn ser ut til å like å lese e-poster i slutten av uka og på slutten av dagen. Hvis for eksempel rådet om å sende ut på en onsdag kl 16.00 blir tatt i bruk, vil mange sende ut på likt. Da er det lett å bli oversett i mengden. Derfor kan du være den som går litt i mot strømmen for å få mest mulig oppmerksomhet. Så ikke nøl med å eksperimentere! Husk å bruke analysefunksjonen, slik at du kan se hva som får best respons av det du sender ut. Husk også at det viktigste er å skape et godt innhold og friste mottakeren!