Ha en god forretningsplan.
Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før må tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Det koster tid og penger uten en skikkelig forretningsplan.
Sørg for at nettbutikken din er brukervennlig.
En nettbutikk må være tilpasset alle plattformer; telefon, nettbrett og PC. Sett forbrukeren i fokus; hva er det de søker etter, hva er det de vil ha, og hva er det de ser etter?
Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør.
Kunden har ofte større tillit til norske linker/knapper, tekster og all informasjon om betaling er på norsk.
Har du et mindre budsjett bør du ikke fokusere for mye på nettsidens design.
Velg en enkel nettside med et gode muligheter for senere utbygging, og legg fokus og penger i å få trafikk til nettbutikken din.
Tenk på hvordan du presenterer dine produkter.
Det er viktig at kunden får tilstrekkelig info om tjenesten. Herunder spesifikasjoner, pris, nødvendig tilbehør, og gjerne hva andre kunder mener om produktet. Gode bilder av produktet er også avgjørende.
Søkemotoroptimaliser hjemmesiden din.
Det er viktig at du blir funnet når noen leter etter dine varer og tjeneste.
Skap trygghet på nettsiden din.
Ved å utforme gode kontakt og -om oss sider, og ved å bruke kjente logoer, merkenavn og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til din nettbutikk.
Bruk sosiale medier for hva de er verdt.
For eksempel Facebook, LinkedIn og Instagram. Det anbefales å legge ressursene her til å begynne med, fremfor å rette seg mot mer spissede kanaler som Twitter med det samme. Gjennom Facebook og nyhetsbrev kan du opprettholde gode kunderelasjoner. Dette gjelder spesielt mindre, ukjente nettbutikker. AdWords, på sin side, gjør deg mer synlig på nett.