En forretningsplan er en skriftlig beskrivelse av fremtiden for din virksomhet. Det er et dokument som forteller historien om hva du skal gjøre og hvordan du har tenkt å gjøre det. Hvis du noterer ned et avsnitt på baksiden av en konvolutt som beskriver din forretningsstrategi, har du skrevet en plan, eller i det minste begynnelsen til en plan. En plan bør omfatte alle viktige saker som vil bidra til å gjøre bedriften din til en suksess. Det er store uenigheter om hva en fullverdig forretningsplan bør inneholde og hvordan planen skal presenteres, men så lenge du har med undernevnte punkter er du god på vei:
1. Det grunnleggende forretningskonseptet. Det er der du reflekterer rundt bransjen du skal inn i, strukturen på virksomheten, produkter og tjenester, og hva du mener skal til for at du skal lykkes.
2. Den strategien og de konkrete handlingene du har tenkt å gjennomføre. Punktet kan besvares med følgende spørsmål: Hvilke mål har du for din bedrift? Når og hvordan du vil nå dine mål?
3. Dine produkter og tjenester og hvorfor du har et konkurransefortrinn. Her er din sjanse til å imponere leserne med god, solid informasjon om dine produkter eller tjenester, og hvorfor kundene vil ønske å kjøpe akkurat dine produkter og tjenester.
4. Ditt kundesegment. Hvem tror du kundene vil være? Hvordan vil du tiltrekke dem og beholde nok kunder til å gjøre en fortjeneste? Hvilke metoder vil du bruke for å fange publikum? Hva skiller din bedrift fra konkurrentene?
5. Ledelsen og nøkkelpersoner. Å ha informasjon om tilgjengelig nøkkelpersoner og personell er viktig. Det er ikke en lang og detaljert biografi om hver person, men en nøyaktig oversikt over kompetansen de besitter og hva de kan bidra med i ditt nye firma. Når du skriver din forretningsplan, prøv å vær så faktabasert som mulig og ha realistiske forventninger til f.eks fortjeneste i stedet for urealistiske drømmer om rask rikdom. Planen må være troverdig og gjennomførbar.
Hvor lang bør en forretningsplan være?
En god forretningsplan kan være hvilken som helst lengde, fra et håndskrevet notat på baksiden av en konvolutt til mer enn 100 sider tettskrevne datasider. Men en typisk forretningsplan er fra 15 til 25 sider. Hvis du har et enkelt konsept, kan du være i stand til å uttrykke dine planer med svært få ord; «Mini-forretningsplanen» er på mellom 5 til 10 sider og er nok den mest populære lengden på forretningsplaner for mindre og nyoppstartede bedrifter. Men husk at det er til din fordel å ha en så lang og utfyllende forretningsplan som overhode mulig, som du heller kan begrense ned når du har en presentasjon.
Presentasjon
Mange forretningsplaner presenteres med et PowerPoint-lysbildeshow med 10 til 12 sider. Dette er en god måte å gjøre presentasjonen på, men du bør alltid ha en trykksak ved siden. Denne trykksaken kan gjerne være en «miniplan» på 5-10 sider.
Når bør du skrive forretningsplanen?
En forretningsplan er en god måte å utforske gjennomførbarheten til en ny bedrift uten egentlig å måtte starte den. En god plan kan hjelpe deg å se alvorlige feil og mangler i din forretningsidé. Du kan avdekke tøffe konkurrenter når du utforsker markedet, eller du kan oppleve at dine økonomiske prognoser rett og slett ikke realistisk.
Hvis demografien for markedet er i rask endring, du oppdager andre ny konkurransedyktige produkter som utfordrer lønnsomheten til ditt produkt, trenger du sårt en forretningsplan. Det vil hjelpe deg å gjøre de nødvendige tilpasningene. Mindre «investorer» som venner og familie kan ikke kreve en forretningsplan, men de fortjener en. Selv om du finansierer virksomheten med dine egne sparepenger, skylder du deg selv å lage en solid forretningsplan.