Hva er Google Display annonser?

Hva er Google Display annonser?

Du har kanskje prøvd å annonsere i Google før, eller kanskje er du helt fersk på Google annonsering? Vil du annonsere med bannere, bilder eller mer tekst? Da er Google Display annonser det du burde prøve! Men, hva er egentlig Google Display annonser?

Med Google Display annonser er det mye enklere å nå ut til folk mens de surfer på internett. Enten om de bruker en av Google sine nettsteder som Google Finance, Gmail eller YouTube, eller en nettavis som Dagbladet eller VG.

Det er både store, kjente nettsteder og mindre nisjesider som representeres i Displaynettverket til Google. Bedriften din kan kjøpe reklameplass på disse. Reklameplassene kjøpes etter en auksjonsmodell, som går så og si automatisk. Det er bare veldig viktig å huske på at du har riktig innstillinger på kampanjen. En innstilling er for eksempel at du velger hvor mye et klikk som fører til nettsiden din er verdt for deg, og hvor mye du setter opp på maksbudsjettet for Displayannonser per døgn.

Hvor stor etterspørsel er det?

Hvor stor etterspørsel er det etter produktene eller tjenestene dine – hvis det er noen etterspørsel i det hele tatt?

Annonser i Displaynettverket er supert hvis det ikke allerede er en stor etterspørsel etter produktene eller tjenestene bedriften tilbyr. Displayannonsene kan fange brukerens oppmerksomhet tidlig i kjøpssyklusen, før de begynner å søke etter produktene eller tjenestene som din bedrift tilbyr, eller som er relatert til det bedriften tilbyr.

Annonsene kan fange brukerens oppmerksomhet før de begynner å søke etter produktene eller tjenestene din bedrift tilbyr.

Displaynettverket når ut til 90% av internett-brukerne i verden, slik at mange kan oppdage produkter eller tjenester som kanskje ikke er like kjent eller har like stor etterspørsel som andre kjente produkter og tjenester.

Hva er fordelene med Displayannonser?

En av de største fordelene er at du treffer den potensielle kunden i et modus hvor personen mest sannsynlig ikke har tenkt tanken på å kjøpe dine produkter eller tjenester, eller ikke er ute etter å shoppe i det hele tatt. Gjennom displayannonser / bannerannonser kan du både påkalle og påvirke brukerens oppmerksomhet. Hvis annonsen vises i en relevant kontekst, er sannsynligheten for at annonsen din blir mer interessant ganske stor.

Med lekre bilder av produktene eller tjenestene dine, blir potensielle kunder mer tiltrukket til å besøke nettsiden din.

Tekstannonser og bannerannonser

Med displayannonser velger du hvilke nettsteder eller sider annonsene dine skal vises på. I Displaynettverket kan man bruke både tekstannonser og bannerannonser, slik at du kan engasjere brukere med flere, attraktive annonseformater.

Målrettningsalternativer

Tidligere ble det nevnt å velge riktig innstillinger for annonsene dine, som hvor mye et klikk er verdt for din bedrift. Du kan også velge ulike målrettningsalternativer, for å enklere nå ut til din målgruppe.

I AdWords er det mange muligheter for målretting for din annonse. Slik at du med dine bannerannonser kan nå ut til den riktige målgruppen for dine produkter eller tjenester.

Ulike målgrupper:

  • Kjønn
  • Alder på målgruppen
  • Geografi, hvor bor de?
  • Interesser, hva liker de?
  • Nettstedets tema
  • Remarketing

Annonsene dine kan da rettes mot for eksempel kvinner som er 35-40 år gamle, bor i Halden, som er interessert i hudpleie og liker å lese KK.

Remarketing annonser

Med Displayannonser kan du også kjøre kampanjer med remarketing. Disse annonsene vises til folk som allerede har besøkt nettsiden din, og kanskje har forlatt siden din med produkter i handlekurven. Slik kan du minne de på nettsiden din og produktene dine. Eventuelt, kan man lage remarketing annonser med spesielle rabattkoder for «varme kunder», som er kunder som jevnlig kjøper dine produkter eller tjenester.

Mål resultatene

Du kan måle både hvor nærme, eller hvor langt unna, du er å nå målene dine i Google Ads. Du kan få en oversikt over hvor annonsene vises, hvilke annonser du tjener best på med flest klikk, og hvilke av nettsidene hvor annonsene vises som gir det mest verdi for den laveste kostnaden.

Oppsummering

Har du lyst på andre annonser enn kun tekstannonser i Googles søkenettverk? Eller er kanskje ikke produktene og tjenestene som du tilbyr kjente nok? Uansett, så kan man ved hjelp av displayannonser i Googles Displaynettverk fremme sin merkevare. Med displayannonser treffer du brukeren tidlig i kjøpssyklusen deres, før de i det hele tatt tenker på å søke etter produkter eller tjenester som du tilbyr. Både tekstannonser i søkenettverket og bannerannonser i displaynettverket kan kjøres samtidig.

Det er flere målrettningsalternativer, så du kan treffe din målgruppe med annonsene, så slipper folk utenfor målgruppen å få opp annonser som ikke er tilpasset dem. Du kan også kjøre kampanjer med remarketing, hvor gamle kunder eller brukere som har vært på nettstedet ditt får en annonse som minner de på nettstedet ditt.

Annonsene kan etter hvert måles, så du får en oversikt over hvor bra (eller dårlig) annonsene dine gjør det på nettet.

Vi i Fredrikstad Webdesign hjelper deg gjerne med digital markedsføring, blant annet med annonsering i Google Display-nettverket!

Takk for at du tok deg tid til å lese.

Knut Hunderi

Hei! Har du et prosjekt du vil prate om?

Mitt navn er Knut Hunderi. Jeg er daglig leder og webutvikler i Fredrikstad Webdesign AS. Ønsker du en uforpliktende samtale for å se på muligheter og løsninger for din bedrift?

Kontakt meg