SEO-Synlighet i Google

SEO - Synlighet i Google

Har du noen gang tenkt over hvor mange søkemotorer som finnes? Internett har flere ulike søkemotorer, blant annet Yahoo, Ask og Google. Av disse er det Google som har størst andel i markedet, det gjøres over 6,5 milliarder søk i verden hver dag. I Norge er Google involvert i over 90 prosent av alle forbrukerkjøp. Dette gjør Google til den største salgskanalen i hele verden. Derfor bør din bedrift også være synlig i disse søkene.

SEO – Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er å forbedre din bedrifts organiske synlighet i Google og andre søkemotorer, dvs i ikke-betalte søkeresultater. Det er altså mulig å bli synlig uten annonser, men da må nettsiden din være søkemotoroptimalisert. Når personer søker etter noe på Google, kommer det opp en resultatliste man kaller SERP (Search Engine Result Page). Her er det om å gjøre at din nettside kommer opp som et resultat på den første siden, da over 90 prosent av de som søker sjelden går videre til side to. Du vil jo gjerne bli funnet, så hva kan du gjøre for å få til det?

Domener

I Norge bør du ha .no med norsk tekst for å bli prioritert av Google. Det bør kun være en nettside, men det kan være ulike domener som peker til den samme nettsiden. Mobil- og desktoputgavene av din nettside må ha likt innhold for å rangere godt.

Fortell Google hva siden din handler om

Dersom du selger et produkt, er det viktig at Google vet at du har produktet på din nettside. Derfor må du sørge for at du er synlig på nettopp dette søkeordet. Her kan det være lurt å bruke Google Suggest og se hvilke søkeord som blir foreslått. Så kan dere bruke Google Trends for å sammenlikne hvilke søkeord som blir ofte brukt.

Metabeskrivelser av innholdet på nettsiden gjør det lettere for bruker å se hva nettsiden din inneholder. Da er det også større sjanse for at din side blir klikket på.

Innhold på nettsiden

Teksten på din nettside bør inneholde bilder og gjerne video. Tittelen er viktigst, den bør være lik nettadressen og inneholde de søkeordene du ønsker synlighet på. Bildene må ha beskrivelser, da Google ikke kan «lese» bilder.

Nettstedshastighet

Rangeringen av din nettside påvirkes av hvor raskt en bruker kan komme seg inn på din nettside. Google «straffer» trege nettsider ved å rangere de lavt i SERP.

SSL-Sertifikat

En nettside med et SSL-sertifikat vil bli belønnet i rangeringen. Dette sertifikatet viser seg i form av en hengelås ved siden av nettsidens URL, og at i stedet for «http://» i nettadressen, er det «https://». Det sendes da et signal til brukeren om at nettsiden er ekte og informasjonen du sender til siden vil være sikret.

Som du ser så er det mange ulike elementer som påvirker hvordan din nettside rangerer i Google. Det kreves teknisk kompetanse på SEO, innhold og design. Dette kan Fredrikstad Webdesign hjelpe deg med, ta kontakt for en prat om din synlighet i Google!