Digitale trender i 2020

Digitale trender i 2020

Har du tenkt på hvor mye som har blitt digitalisert bare de siste 10 årene? Stadig mer av kommunikasjonen mellom mennesker og aktører i samfunnet forgår digitalt. Ca 80 prosent av oss har kontakt med offentlige myndigheter på internett og henter informasjon på offentlige nettsider. Hva betyr det?

Mobilen tar over

Hverdagen vår er hektisk og stadig flere av oss bruker mobilen til å koordinere hverdagen. På mobilen gjør vi avtaler, skriver notater, har e-post og stiller inn vekkingen om morgenen. Den er med oss overalt. Ikke minst: Vi bruker den til å finne informasjon. Vi søker etter produkter og tjenester på telefonen langt oftere enn vi gjør på en desktop. Derfor blir det mer og mer vesentlig at nettsider er tilpasset mobilskjermen, slik at alle kan få tilgang på innholdet på Internett.

Personlig service

Undersøkelser viser at forbrukerne forventer en stadig mer personlig opplevelse enn tidligere. Derfor er det stadig flere bedrifter som har chatbot på sine nettsider, for å kunne yte service raskere. Chatbot er et program som kan programmeres til å svare på forhåndslaget spørsmål fra kundene. Den simulerer menneskelig samtale og kommuniserer direkte med kunden på nettstedet. På denne måten etablerer bedriften en tillitsfull relasjon med sine kunder, samtidig som man frigjør kapasitet og øker graden av service.

Digitalt arbeidsliv

Det er få land i verden som er så digitaliserte og teknologiserte som Norge. Mange snakker om en ny industriell revolusjon knyttet til automatisering i arbeidslivet. Teknologi vil i stadig økende grad erstatte eller forenkle oppgaver. Det gjør også at informasjonsflyten blir bedre, aktivitetene hyppigere dokumentert og organiseringen blir enklere. Derfor blir det viktig med god opplæring av programmene som brukes og at kompetansen holdes ved like.

Visuell påvirkning

Informasjon-strømmen i samfunnet er veldig høy og vil bare øke. Vi vil ha nok informasjon raskt og når vi trenger det. Kommunikasjonen må være enkel, visuell og engasjerende. Bilder og video formidler innhold på en mer spennende og engasjerende måte, fordi hjernen forstår visuelt innhold raskere enn tekst. Men, bildet/videoen må være satt sammen med litt tekst, for at budskapet ikke skal tolkes annerledes enn avsender hadde tenkt. Innviklede data kan lett gjøres om til grafikk og memes (bilder med tekst) kan gjøre budskapet attraktivt og lettere å forstå. Formidler du et godt visuelt budskap, kan du lykkes med å holde på leserens oppmerksomhet og formidle et helhetlig budskap samtidig.

Kortere kjøpsreise

Vi er mer og mer begeistret for bekvemmeligheten med å handle på Internet. Vi liker at at ting vi trenger bare er ett klikk unna og at kjøpsreisen er så sømløs som mulig. Shopping på nett er en reise, ikke bare et mål. Flere bedrifter starter opp nettbutikk, enten alene eller i tillegg til et fysisk utsalgssted. Gode løsninger på betalings- og leveringsmåter blir derfor viktig, slik at kunden spares for tid og anstrengelse. Da er det viktig at nettbutikken har en godt design og bra funksjonalitet, noe vi kan hjelpe med.

Apper

Smart-telefonene blir fylt opp av apper og vi bruker mer og mer tid der. Det er raskt, tilgjengelig og ofte gratis å bruke i første omgang. Det gjør flere av aktivitetene våre enklere og appene er lett tilgjengelige for oss. Vi bruker de til å holde kontakt med venner og familie, slappe av, spille, trene eller finne kjærligheten.

Personvern

Fortsatt er det mange som er bekymret over hvordan selskaper på Internett bruker personlige data. Samtidig tar vi i bruk mer og mer teknologi som er spesielt designet for å lage og dele enda mer intime data om livet vårt. Likevel er alle aktører på Internett pålagt å følge loven for hva de ber om av informasjon og hva de kan bruke denne informasjonen til. Det må gis samtykke av forbruker hvis noe av informasjonen skal brukes. De som samler opp data må også vise til at de kan oppbevare dette trygt, slik at ikke flere kan få tilgang på det. Det er altså mange krav og hensyn og ta dersom du har en bedrift med digitale flater. Vi kan bistå med hjelp hvis det trengs.

Konsekvenser

Flere av de digitale trendene handler om å fange oppmerksomheten til en befolkning, som er vant til å få det de trenger av informasjon når de trenger det. Det skal være godt design som appellerer til brukeren og som har brukervennlige løsninger. Det visuelle spiller en stor rolle for om du er med i konkurransen om oppmerksomheten. En god nettside/nettbutikk har et design som er fresht og stilrent. Da vil den appellere mer til brukeren, men også gjøre det enklere å navigere seg fra en side til en annen, rakst og enkelt. Da får man raskt tilgang på informasjon ved hjelp av bilder, video og god tekst. Akkurat slik vi vil ha det i 2020.

Vi er her hvis du vil ha hjelp i det digitale landskapet.