Din bedrift bør ha profil på sosiale medier

Din bedrift bør ha profil på sosiale medier

I Norge er det 3,5 millioner nordmenn som er på Facebook. 3 av 4 bedrifter er også representert der. Som bedrift bør du derfor ha en bedriftsprofil på ett eller flere sosiale medier. Da vil det bli lettere for kunder å finne dine tjenester, du blir mer tilgjengelig for de som ønsker kontakt med deg. Det byr også på unike muligheter for kundekontakt.
Bruk av sosiale medier utvikler seg raskt. Vil du virkelig la denne unike muligheten for tilpasset markedsføring gå fra deg?

Velg riktig kanal

Det finnes etterhvert mange kanaler å velge mellom, blant annet Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Pinterest, Google+ og YouTube. Hvilke kanaler som egner seg for deg, avhenger av hvilken kanal kundene dine bruker. Her spiller alder og kjønn ofte inn på hvilken kanal som foretrekkes. Publiser gjerne samme innhold på flere kanaler, men tilpass innholdet til hver plattform.

Treff din målgruppe

Når du er på sosiale plattformer har du mulighet til å snakke med målgruppen din, ved å lytte, stille spørsmål og engasjere. Du har også mulighet til å yte kundeservice ved å gi raske svar på henvendelser fra kunder.

Brukere av sosiale medier legger igjen mye informasjon til de stedene de har en profil, det vil si blant annet kjønn, alder og jobbsituasjon. Når man lager en markedsføringskampanje på slike plattformer, har man derfor mulighet til å skreddersy reklamen for den målgruppen du ønsker å nå. Da slipper du å bruke pengene på «feil» målgruppe. Det er jo penger spart, ikke sant?

Lavere kostnader

Å ha en profil på sosiale medier er gratis, men du kan betale for annonsering. Det er rimeligere enn tradisjonell markedsføring. Din reklame kan dukke opp i nyhetsstrømmen på sosiale medier som Instagram og Facebook. Det finnes muligheter for å opprette et målrettet publikum. Her kan du spesifisere hva slags mål du ønsker for din merkevare og hvor annonsene din skal synes. Du treffer et bredt publikum her og har mulighet til å måle hvem som ser annonsene dine og tilpasse de etterhvert.

Det kan likevel være en komplisert prosess, så det kan være lurt å skaffe seg hjelp til markedsføring i sosiale medier.

Drive mer trafikk til din hjemmeside

Sosiale medier er en unik døråpner inn til din bedrifts hjemmeside. Ved å publisere linker fra din hjemmeside på sosiale medier, vil du få trafikk inn til din egen hjemmeside. Her kan du vise frem det du ønsker fra bedriften din, du har full kontroll på innholdet på din egen nettside. Dersom du får mye av de samme spørsmålene fra kunder, kan du legge ut svar på disse spørsmålene på din hjemmeside under «ofte stilte spørsmål». Dermed sparer du tid på å svare på gjentakende forespørsler.

Tips for å gjøre det bra på sosiale medier

  • Pass på at du har en fullstendig profil, med bedriftens logo som profilbilde eller forsidebilde. Det bør også være utfyllende informasjon om bedriften og hva dere tilbyr. Skap interesse ved å beskrive bedriften så livlig du klarer.
  • Inviter venner, familie, ansatte og kunder til å like og følge siden.
  • Publiser saker regelmessig. Det kan være lurt å ha en publiseringsplan for når bedriften skal poste noe på de ulike kanalene, slik at det ikke glemmes i en hektisk hverdag. Dersom en kunde finner dere i sosiale medier, er det ikke spesielt god reklame dersom dere ikke har postet noe som helst på flere måneder. Post bilder/videoer fra bedriften, slik at leseren får et inntrykk av dere og hva dere gjør. Link gjerne til egen blogg, hjemmeside, produkt eller nyhetsartikkel.
  • Tenk på hvem som er i målgruppen deres. Hva ønsker de å se / få av informasjon fra dere?
  • Lag innhold som skaper engasjement, f.eks konkurranser og giveaways. Det er viktig å sjekke hva Forbrukertilsynet mener før du starter opp f.eks. en konkurranse.
  • Du skal ikke selge, men informere og skape verdi for kundene.
  • Vær personlig, slik at kundene synes dere er en bedrift med fine folk. Bruk alltid du, aldri dere.
  • Følg med på egne og andres innlegg, svar og kommentere i grupper og på sider.

Er din bedrift klar for å komme i gang med sosiale medier? Kontakt oss gjerne for veiledning og tips for din tilstedeværelse i sosiale medier.