God kundekontakt via Facebook Chat

Hvorfor er det bedre enn annen live-chat?

Med livechat direkte på din nettside, er du tilgjengelig for kundene dine, akkurat når kundene dine ønsker kontakt med deg. For å skape gode relasjoner til kunden, bør du yte mer service enn det kunden regner med. Det er alltid kamp om å skaffe, og ikke minst: beholde kunder. Derfor må du hele tiden passe på å være en av «de beste i klassen» på kundekontakt.

Undersøkelser viser at stadig flere kunder liker å vende tilbake til nettsider som tilbyr assistanse via chat.

Facebook Customer Chat

Nærmere 3, 5 millioner nordmenn har en Facebook- profil, ifølge Ipsos. Det betyr at rekkevidden er ganske stor. Facebook lanserte derfor programvare for nettsteder, kalt Customer Chat plugin. Dette er en live chat som tillater at besøkende på ditt nettsted kan chatte med deg direkte fra din nettside.

Hvis brukeren ikke er logget på Facebook, vil widgeten fortsatt ringe til brukeren for å starte opp chatten. Bare den ene gangen blir de bedt om å logge seg på sin egen bruker, ved at Facebook dukker opp i brukerens nettleser, og ber om en pålogging.

Hvorfor er det bedre enn annen live-chat?

De som har en profil på facebook, er ofte allerede kjent med Messenger som kommunikasjonskanal. Dette gjør at kundene dine kan samhandle med bedriften din via den personlige opplevelsen de får og allerede kjenner fra fra Messenger.

Når du bruker en tradisjonell live chat på din side, mister du brukeren i det de forlater nettstedet ditt. Dette er ikke lenger tilfelle når du bruker Facebook Messenger. Da vil alle samtalene dine lagres i Facebook innboks. Det betyr at du kan samtale videre med en bruker, selv etter de har forlatt nettstedet ditt. Sammen med samtalen får du også se noe av kundens grunnleggende profil-info, slik at du kan bistå kunden bedre. Facebook gir deg informasjon om kundens navn, språket de snakker, kjønn og tidssonen de befinner seg i. Dette gir deg unike muligheter til å skreddersy tilbudet ditt for akkurat den bestemte kunden som tar kontakt.

Muligheten til oppfølging kan sammenliknes med en e-postliste, som mange allerede bruker som en kommunikasjonskanal med kundene. Facebook Customer chat kan også brukes til å levere Messenger-nyhetsbrev, ut i fra kontaktene du samler gjennom chaten.

Hva betyr det for deg?

For din bedrift betyr det at du kan følge opp kunden raskere og mer personlig. Kontakten i Messenger er åpen og dere kan alltid varsle hverandre. Kunden trenger derfor ikke å vente så lenge på respons fra deg, fordi du alltid er pålogget og kan gi rask tilbakemelding.

Du har også mulighet til legge inn automatiske svar på typiske spørsmål som du ofte får fra kundene dine. På denne måten kan du spare ressurser for bedriften din og for kunden. Det kan også være vanskelig å gi øyeblikkelig svar, døgnet rundt.

Facebook krever ikke betaling for at du kan innstallere denne kundechat-widgeten, kun at du har en Facebook side. Dette er jo noe de fleste bedrifter allerede har. Ved bruk av Facebook Customer Chat, vil det være enkelt for deg som bedrift og ha kontakt med dine kunder og vice versa.

Ønsker du å installerere Facebook Customer chat på din nettside, kan vi hjelpe deg. Det er lett å ta kontakt med oss, enten her eller via vår Facebook Chat .