Hver eneste dag, uansett hvor du går, vil du se en logo. Logoer er overalt; på biler, bygninger, klær, poser, osv.. I en verden av logoer, ønsker man gjerne at sin egen bedrifts logo skal skille seg ut og syns overalt. En logo er tross alt en stor del av bedriftens image, og skal være noe folk kjenner igjen bedriften på.
Det finnes to typer logoer: symbolbasert logo og tekstbasert logo.
Du lurer kanskje på hva som egentlig er forskjellen? Begge deler er jo en logo? I dette innlegget vil vi hjelpe deg med å lettere forstå forskjellen mellom symbol- og tekstbasert logo.
Først, hva er en logo?
Til å starte med, burde vi kjapt gå gjennom hva en logo egentlig er.
En logo gir bedriften en helt unik identitet, som lett skiller seg ut fra andre. Den skal kunne lett representere bedriften og bedriftens bransje, uten at seeren må ofre det så mye tanke.
På nettsider vil man gjerne finne en logo øverst på siden, men også ofte på midten. Svært få har logoen på venstre side. Den er muligens også å finne helt nederst på nettsiden, i footeren.
De aller fleste bedrifter bruker logoen sin tydelig i digital markedsføring og i sosiale medier. På f.eks. Facebook kan de fleste bedrifter bruke logoen som profilbilde.
En logo skal være helt unik, men ikke så unik at ingen skjønner hvem bedriften din er.
Symbolbasert logo
Nå som vi vet hva en logo er, kan vi gå videre til hva en symbolbasert logo er.
En symbolbasert logo er enkelt forklart en logo som er basert på et symbol. Et symbol kan være en beskrivende illustrasjon eller et rent abstrakt element som vil fange oppmerksomhet. Om det er tekst i en symbolbasert logo, er teksten ofte bygget inn i symbolet.
Et eksempel på en symbolbasert logo vi har designet, er logoen til Transportjobber.
Her kan man se at vi har tatt utgangspunkt i en varebil, og at hjulet beveger seg over i en «J». Transport kjennetegnes gjerne med varebiler, og når man ser dette symbolet i logoen vil man fort forstå at bedriften er innenfor transport-bransjen.
Tekstbasert logo
En tekstbasert logo er en logo bestående kun av tekst. En tekstbasert logo kan også inneholde små symboler, men det er oftest bare ren tekst. I en tekstbasert logo er font og spesielle elementer som kan bygges inn i teksten svært viktig.
Et godt eksempel på en tekstbasert logo, designet av oss i Fredrikstad Webdesign, er logoen til Scheibler Advokatfirma.
Denne logoen er basert på ren tekst, men inneholder små detaljer – som strekene rundt «S»-en i Scheibler. I denne logoen er det også benyttet en helt unik skrifttype/font. Disse små detaljene er alle med på å få denne enkle logoen til å skille seg ut fra andre logoer innen samme bransje.
Kort oppsummering
Så, hva er forskjellen på en symbol- og tekstbasert logo? Veldig enkelt; forskjellen er at en symbolbasert logo er basert på et bestemt symbol som er dominerende for logoen, symbolet kan være en illustrerende illustrasjon eller en abstrakt illustrasjon som fanger oppmerksomhet. En tekstbasert logo er basert på ren tekst, men med skrifttype/font og detaljer som er nok til at logoen vil skille seg ut.