Skip to content
Fredrikstad Webdesign ASFredrikstad Webdesign AS
  • Kontakt
  • Kontakt
  • Meny
  • Meny
Kunnskapsdatabase

Forskjellen på symbol- og tekstbasert logo

Posted on 2. juni 202030. oktober 2020 by Christine Eilertsen
Forskjellen på symbol- og tekstbasert logo
02
jun
Lesetid: 3 minutter

Hver eneste dag, uansett hvor du går, vil du se en logo. Logoer er overalt; på biler, bygninger, klær, poser, osv.. I en verden av logoer, ønsker man gjerne at sin egen bedrifts logo skal skille seg ut og syns overalt. En logo er tross alt en stor del av bedriftens image, og skal være noe folk kjenner igjen bedriften på.
Det finnes to typer logoer: symbolbasert logo og tekstbasert logo.

Du lurer kanskje på hva som egentlig er forskjellen? Begge deler er jo en logo? I dette innlegget vil vi hjelpe deg med å lettere forstå forskjellen mellom symbol- og tekstbasert logo.

Først, hva er en logo?

Til å starte med, burde vi kjapt gå gjennom hva en logo egentlig er.

En logo gir bedriften en helt unik identitet, som lett skiller seg ut fra andre. Den skal kunne lett representere bedriften og bedriftens bransje, uten at seeren må ofre det så mye tanke.

På nettsider vil man gjerne finne en logo øverst på siden, men også ofte på midten. Svært få har logoen på venstre side. Den er muligens også å finne helt nederst på nettsiden, i footeren.
De aller fleste bedrifter bruker logoen sin tydelig i digital markedsføring og i sosiale medier. På f.eks. Facebook kan de fleste bedrifter bruke logoen som profilbilde.

En logo skal være helt unik, men ikke så unik at ingen skjønner hvem bedriften din er.

Symbolbasert logo

Nå som vi vet hva en logo er, kan vi gå videre til hva en symbolbasert logo er.

En symbolbasert logo er enkelt forklart en logo som er basert på et symbol. Et symbol kan være en beskrivende illustrasjon eller et rent abstrakt element som vil fange oppmerksomhet. Om det er tekst i en symbolbasert logo, er teksten ofte bygget inn i symbolet.

Et eksempel på en symbolbasert logo vi har designet, er logoen til Transportjobber.

Ny logo til Transportjobber

Her kan man se at vi har tatt utgangspunkt i en varebil, og at hjulet beveger seg over i en «J». Transport kjennetegnes gjerne med varebiler, og når man ser dette symbolet i logoen vil man fort forstå at bedriften er innenfor transport-bransjen.

Tekstbasert logo

En tekstbasert logo er en logo bestående kun av tekst. En tekstbasert logo kan også inneholde små symboler, men det er oftest bare ren tekst. I en tekstbasert logo er font og spesielle elementer som kan bygges inn i teksten svært viktig.

Et godt eksempel på en tekstbasert logo, designet av oss i Fredrikstad Webdesign, er logoen til Scheibler Advokatfirma.

Ny logo til Scheibler Advokatfirma

Denne logoen er basert på ren tekst, men inneholder små detaljer – som strekene rundt «S»-en i Scheibler. I denne logoen er det også benyttet en helt unik skrifttype/font. Disse små detaljene er alle med på å få denne enkle logoen til å skille seg ut fra andre logoer innen samme bransje.

Kort oppsummering

Så, hva er forskjellen på en symbol- og tekstbasert logo? Veldig enkelt; forskjellen er at en symbolbasert logo er basert på et bestemt symbol som er dominerende for logoen, symbolet kan være en illustrerende illustrasjon eller en abstrakt illustrasjon som fanger oppmerksomhet. En tekstbasert logo er basert på ren tekst, men med skrifttype/font og detaljer som er nok til at logoen vil skille seg ut.

This entry was posted in Kunnskapsdatabase and tagged grafisk profil, logo.
Din bedrift bør ha profil på sosiale medier
Velkommen om bord, Sarah!
Siste fra aktuelt
  • 25
    apr
    Mange bedrifter går i denne chatbot-fella
  • 22
    apr
    Er deres nettside forberedt på nye krav til informasjonskapsler (cookies)?
  • 01
    apr
    Denne SEO-strategien endret alt for Dør & Vindu Kommentarer er skrudd av for Denne SEO-strategien endret alt for Dør & Vindu
  • 30
    sep
    Vi gratulerer Pelle med ‘Meget Godt’-bestått på Svenneprøven
  • 13
    sep
    Velkommen som lærlinger, Kim Lukas og Benjamin!
Kategorier
  • Bli synlig
  • Grundervirksomhet
  • Hjemmeside
  • Kundecaser – SEO
  • Kundehistorier
  • Kunnskapsdatabase
  • Ledig stilling
  • Nettbutikk
  • Ny nettside
  • Nyheter
  • Ofte stilte spørsmål
  • Sikkerhet
  • Ukategorisert
  • Wordpressguiden

Lyst på en uforpliktende web-prat?

Trenger du ny nettside, nettbutikk, vil bli mer synlig på internett - eller har du et spennende prosjekt du ønsker å sparre med oss om? Vi hører gjerne fra deg.

Ta kontakt

Lyst på en uforpliktende web prat?

Trenger du ny nettside, vil bli mer synlig på internett, eller har du et prosjekt du ønsker å sparre med oss om?

Kontakt oss



Våre tjenester

Ny nettside
Ny nettbutikk
Digital markedsføring
Film & foto
Visuell identitet
Drift & vedlikehold

Fredrikstad Webdesign

Om oss
Portefølje
Blogg
Kontakt
Personvernerklæring
Betingelser & vilkår

Kontakt

hei@blisynlig.no
(+47) 9036 9036
Mosseveien 3A, 1610 Fredrikstad

Kopirett 2025 © Fredrikstad Webdesign AS
Org.nr.: 914 185 742 MVA

LEI.reg.: 64883I0O31I9UIL46R68

  • Din totalleverandør av webutvikling, design og synlighet på internett
    Våre tjenester
    Ny nettside
    Ny nettbutikk
    Digital markedsføring
    Søkemotoroptimalisering
    Film og foto
    Visuell identitet
    Drift og vedlikehold
    Fredrikstad Webdesign
    Om oss
    Karriere
    Portefølje
    Blogg
    hei@f-w.no
    Kontaktskjema
    9036 9036
    Mosseveien 3a
    1610 Fredrikstad