Vurderer du å sette opp nettbutikk?

Vurderer du å sette opp nettbutikk?

Har du en fysisk butikk hvor du selger dine varer? Da vet du at dersom du ikke får kunder til butikken din, går du glipp av muligheter til økte inntekter. Eller har du et produkt du ønsker å selge til kunder via nett? Løsningen kan være å starte en nettbutikk. Vi har noen tips til å hjelpe deg på veien:

Vareutvalg

Hva skal du selge i butikken din? Skal du ha et stort eller lite vareutvalg? Sjekk markedet og finn ut om det er tilstrekkelig etterspørsel etter varene du vil selge. Hvem er dine konkurrenter og er leverandørene dine til å stole på?

Det er viktig at du kan overbevise kunden om at produktet er verdt å kjøpe; kunden har ikke mulighet til å se eller prøve varen fysisk. Da bør du ha gode bilder og bra informasjon for å overbevise kunden om å kjøpe.

Navn på butikken

Det finnes en rekke formelle krav når du skal velge navn på bedriften din, avhengig av hva slags selskapsform det har. Navnet på bedriften bør være det samme som foretakets navn. Det bør være enkelt, lett å huske og lett å skrive, og gi kunden en assosiasjon til det du selger.

Finn et domene og netthandelsløsning

Dersom du har en nettadresse allerede, kan du koble denne opp mot nettbutikken din. Hvis du ikke har det, kan det bestilles fra en domeneleverandør.

Valg av netthandelsløsning er viktig og avhenger av hvilken publiseringsløsning og CMS du har. Hvis du allerede bruker WordPress, kan løsningen være å bygge nettbutikk i WordPress WooCommerce. Denne løsningen lar deg selge dine produkter slik du ønsker og kan integreres sømløst med WordPress. WooCommerce er brukt i nesten 30% av nettbutikkene i verden og kan bygges ut nærmest i det uendelige. Det betyr at løsningen egner seg både for små og store nettbutikker.

Velg partnere

For å skape en nettbutikk er det nødvendig å koble til seg partnere som kan ta hånd om betalingstransaksjoner, logistikk og frakt. Når du skal sende varene fra butikken din, må du ta stilling til hvilke fraktmetoder du kan tilby dine kunder. Skal du tilby gratis frakt eller ha en fast fraktpris? Du kan sette f.eks. helautomatiske integrasjoner mot Bring, Posten og PostNord. Her kan frakt beregnes på deres prislister.

Betalingsløsning må du også ta stilling til . De fleste kunder ønsker å betale med bank- eller kredittkort, faktura eller mobil (Vipps). Klarna er en aktør som tilbyr en integrering av ulike betalingsmåter og passer for større nettbutikker. Paypal kan passe godt dersom du har en noe mindre nettbutikk.

Design

Bedriften din bør ha en logo og en gjennomtenkt grafisk profil, slik at du fremstår som en profesjonell aktør. En logo gir deg en identitet og kan hjelpe kunden å huske deg og din butikk. Du bør passe på at designet til nettbutikken er funksjonelt og fungerer på alle typer skjermer. Over 50 % av trafikken på nett skjer jo på mobiltelefoner. En brukervennlig nettside gjør at kundene liker å være der og at det er større sjanse for at de vil komme tilbake igjen.

Synlighet

Markedsføring er nødvendig for å markedsføre nettbutikken din Synlighet på Google og sosiale medier er noe av det du må tenke på for å lykkes med digital markedsføring.

Vi hjelper deg

Vi i Fredrikstad Webdesign AS har spesialisert oss på utvikling av WooCommerce-nettbutikker med skreddersydde og moderne design. Det fine med løsninger basert på WordPress og WooCommerce er at du får muligheten til å kombinere en standard nettside med funksjonaliteten til en nettbutikk – det vil si at du kan blogge, presentere tjenester, designe landingssider og mye mer på samme plattform hvor du selger produktene dine!

Ta kontakt, vi kan hjelpe deg på veien!